logo

Коремна и Колоректална хирургия. Неоперативно лечение на хемороиди и анални фисури

Специалист Коремна и Колоректална хирургия

Моето мото

• Отговорност
  • Етика
  • Дискретност

Практикуващ коремен хирург, проктолог от 1996 г.

повече »»

ОБАДЕТЕ СЕ СЕГА!

ЗАПИШЕТЕ ЧАС!

Партньори

Договорен партньор на Национална здравноосигурителна каса

Договорен партньор на Застрахователно Акционерно Дружество "България здраве" АД

Договорен партньор на "Дженерали Закрила Здравно осигуряване" АД
"Дженерали Застраховане" АД

ВАШАТА ОПЕРАЦИЯ ЗА АНАЛНА ФИСУРА

Отговори на най-често задаваните от пациентите въпроси:

Какво е аналната фисура?
Аналната фисура най-често започва като нараняване на лигавицата на самия край на правото черво. По-късно това нараняване се превръща в хронична, силно болезнена язвичка. Има форма на цепнатина с дължина до един сантиметър. Това е едно от най-честите смущения в тази област. Заболяването може да засегне всяка възраст и е най-характерно при индивиди с предразположени към запек.

В първите три до четири седмици след първоначалното разкъсване се приема, че се касае за т.нар. остра фисура. При правилна диагноза и своевременно лечение вероятността за излекуване без операция е близо 70 %.

След четвъртата седмица фисурата хронифицира, поддържа постоянна локална инфекция и води до мускулен спазъм, промени в локалното кръвоснабдяване и отлагане на фиброзна тъкан.

Аналната фисура причинява пареща болка при изхождане, която може да продължи и няколко часа след това. Други симптоми са оскъдно кървене и упорит сърбеж. Това заболяване може да протича хронично, като някои хора успяват да решат проблема си с подходяща диета. При други се налага неоперативно лечение или операция в краен случай. Нерядко оплакванията затихват за определе период и отново могат да се обострят.

Освен при нарушения в ритъма на червата фисури могат да се появят и след операция за хемороиди или раждане.

Защо фисурата не зараства като другите рани ?
ВБолката и постоянното дразнене предизвиква рефлекторен спазъм на подлежащата мускулатура. Към това се добавя и психогенен компонент – стрес при всяко посещение на тоалетната. Мускулният спазъм притиска стените на кръвоносните съдове и намалява локалния кръвоток. Лигавицата не се храни и зарастването става невъзможно. Така фисурата се превръща в хронична исхемична язва. Организма започва да образува фиброзна тъкан близо до фисурата, т.нар. хипертрофична папила. В основата й се поддържа инфекция.

Болезнен ли е прегледа за фисура ?
Не. Диагнозата се поставя лесно при преглед без да са необходими сложни инструментални изследвания предизвикващи стрес или дискомфорт. Прегледа е важен, защото трябва да се изключат много редките, но потенциално опасни състояния с подобна симптоматика – болест на Крон, ХУХК, злокачесвени процеси в аналната област и др.

Има ли неоперативно лечение ?

Най-голямото достижение в тази област в последното десетилетие е въвеждането на локални препарати съдържащи нитроглицерин или дилтиазем. Това са медикаменти намаляващи съдовия и мускулен спазъм и помагащи на фисурата да зарастне без да се стига до операция. Колкото по скорошни са оплакванията, толкова е по-вероятно е неоперативното лечение да е успешно. Излючитено важно е да се създаде навик за редовна дефекация чрез подходяща диета. Избягват се и контакти с възможни локални алергени.

Ако се стигне до операция – как би ми помогнала?
Целта на операцията е да облекчи болката и да подпомогне зарастването й като отстрани спазъма на аналния сфинктер и почисти инфектираната папила. Оздравяване настъпва за около 2 до 4 седмици. Първо изчезват болките – след няколко дни, а самото покриване на фисурата с нова лигавица става по-бавно. Вашият хирург би препоръчал оперативно лечение на фисурата, само когато вече е сигурен, че не може да ви помогне по друг начин.

Каква подготовка е необходима?
Обикновено никаква особена подготовка не е необходима. Може да постъпите в болница в деня на операцията. Трябва е да не сте закусвали и пили течности същата сутрин. Само ако имате съпътстващи заболявания е необходимо предварително да се правят изследвания и консултации и да се установи дали и нужда от допълнителна подготовка. В къщи ще се приберете още същия ден.

Анестезия.

Анестезията осигурява напълно безболезнена операция. Днес като стандарт по света е приета краткотрайната венозна анестезия – около 5 мин, без приложение на мускулен релаксант и локален блок на болката с подходящи медикаменти на самото място на оперативното действие. Последните осигуряват напълно безболезнен ранен следоперативен период. Т.нар „спинален блок“ не е добър избор.

Избор на оперативен метод.
Той е обект на предварително обсъждане с вашия хирург. Трябва да се вземат под внимание някои важни обстоятелства: евентуално наличие на стари травми при раждане - особено при жени в зряла възраст, неврологични заболявания, предходни операции в анална област и др. Прилагат се т.нар. латерална сфинктеротомия или анална дилатация. Ако възникне съмнение за предходна увреда на сфинктера операцията се отлага и се правят допълнитени изследвания. Отново искам да подчертая, че аналните фисури трябва да се лекуват първо с калциеви анатагонисти локално и едва при липса на ефект – с операция ( M. Keighley & N. Williams ).

Какво става след операцията?

• Вие ще имате превръзка с подходящ обезболяващ унгвент поставена като “фитил” на входа на ануса. Това се прави с цел да бъде преустановено изцяло дори и най-лекото кръвотечение. Трябва да издържите тази превръзка няколко часа.
  • Известен дискомфорт е неизбежен. Не се колебайте да поискате успокоителни средства от дежурната медицинска сестра.
  • След свалянето на първата превръзка оплакванията бързо ще намалеят.

Диета

Хранете се с колкото е възможно по-разнообразна храна без да се ограничавате. Принудителното гладуване или едностранчивото хранене води до запек и доста болезнено първо изхождане. Ако по принцип изпражненията ви са твърди, взимайте всяка сутрин след операцията по 1 лъжица течен парафин сутрин на гладно в продължение на една седмица. Добра идея е да започвате деня си с голяма чаша прясно мляко и лъжица мед в него.

Трудно ли ще бъде първото изхождане?
Нормално е първото изхождане да настъпи до 2 или 3 ден. Наличието на необилно количество кръв не бива да ви притеснява и е напълно нормално. Трябва е да вземете обезболяващо прахче / напр. Нимезил или др. / 15 –20 минути преди да отидете до тоалетната.

Лична хигиена и грижи в дома.

• На второто денонощие след операцията започват да се правят седящи антисептични бани с приятна за тялото топла вода и запарка от билката Смрадлка два пъти дневно за по 3 - 4 минути. След това поставете на ануса памуче с унгвент / предписан от вашия хирург/.
  • В първите дни е нормално да имате оскъдно кървене на превръзката, когато правите бани и при изхождане.
  • Важно е да поддържате чиста областта около ануса, но без да се употребява сапун, гелове и други подобни средства.

Колко време ще бъда в болницата?

Може да се приберете в къщи още същия ден. Ако бъдете изписан още същия ден не трябва да шофирате !

Какво трябва да направя ако забележа кървене в къщи?

Напълно нормално е да има малко количество кръв от ануса в първите 7-10 дни след операцията. Това става най-често при изхождане или на памучето с унгвент. Не трябва да се тревожите за това. В изключително редките случаи, когато забележите голямо количество кръв със съсиреци се обадете незабавно на вашия хирург.

Колко дни болнични са ми необходими?

• Обикновено няколко дни са напълно достатъчни.

Как да правя превръзките си в къщи?

• Преди да си тръгнете от болницата помолете вашия хирург подробно да Ви обясни как да си правите превръзките. Те не са сложни.
  • Контролен преглед при лекаря е необходим 7-10 дни след операцията.

Има ли странични ефекти от операцията?

В изключително редки случаи се наблюдава временно отслабване на мускулатурата на аналния сфинктер. В такива случаи съществуват комплекс от подходящи упражнения и лекарства. Обадете се на вашия хирург.

Може ли фисурата да се появи отново?

Самата фисура зараства за 2 до 4 седмици, а оплакванията изчезват много по-рано. За съжаление не може да се даде пълна гаранция, че фисурата няма да се появи отново в някакъв момент в бъдещето. Обикновено това може да се случи след диетична грешка или тежък запек.

Всеки пациент трябва да знае, че след операцията трябва да спазва разумен режим.

Какъв да бъде този режим?

• Най–важно е да се създаде навик за редовна дефекация. Всичко друго е допълнително.
  • Приемайте богата на влакнини храна – пълнозърнест хляб, плодове и зеленчуци, зърнени храни, овесени ядки, варива, ориз.
  • Пийте повече течности – 6 – 8 чаши на ден – вода, чай, кафе, плодови сокове, супи и бульони.
  • Създайте си навик за ходене в тоалетната всеки ден по едно и същи време и се старайте да не го нарушавате.
  • Понякога много помага ако половин час преди това изпиете на гладно чаша прясно мляко или вода с лъжица мед.
  • Ако въпреки това имате проблеми обърнете се към вашия хирург.
  • Поддържайте личната си хигиена поне два пъти дневно топла вода без сапун.

За допълнителна информация

• Консултативен Проктологичен кабинет
  • д-р Антон Тодоров 0886 72 72 07
  • Медицински Център за амбулаторна хирургия и Колопроктология
  • гр. Пловдив
  • Ул. “Кавала” № 20, ет 8
Професионален опит и съвременни методи. Истината за Вашето здраве. Решението е Ваше и е толкова лесно!